suplementacja_witamin

Suplementacja witamin – czy jest konieczna?

Kroplówki witaminowe są alternatywą dla suplementów w formie tabletek czy proszków. Rynek preparatów witaminowych jest duży, ale czy równie duże jest nasze zapotrzebowanie na tradycyjne kuracje witaminowe? Ile opakowań witamin i innych tabletek do tej pory wyrzuciłeś do kosza? Czy wiesz jakie jest twoje zapotrzebowanie na witaminy? Jedno jest pewne, jeśli zdecydujesz się na suplementację witamin w formie wlewu kroplówkowego dostaniesz to, czego potrzebujesz a kroplówka z witaminami nie wyląduje w odpadach medycznych.

Już sama nazwa witaminy – „aminy życia”, daje dużo do myślenia pod kątem ich znaczenia dla zdrowia człowieka. Nazwę swoją zawdzięczają polskiemu biochemikowi Kazimierzowi Funkowi, który w roku 1911 wyizolował pierwszą z nich – witaminę B1 czyli tiaminę. Dziś wszyscy wiemy o korzystnym wpływie witamin, ale warto tę wiedzę poszerzyć i świadomie ją wykorzystywać do polepszenia zdrowia, kondycji i urody.

W większości przypadków te życiodajne substancje muszą być dostarczane organizmowi z zewnątrz, np. z pożywieniem. W niewielkich ilościach są także produkowane w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego (witamina D) lub też przez bakterie w przewodzie pokarmowym (witamina K, witaminy z grupy B). Obecnie niedobory witamin często uzupełnia się stosując suplementy diety. O sposobach suplementacji witamin pisaliśmy na blogu Instytutu Terapii Witaminowej w Białymstoku w artykule Tradycyjne vs. kroplówkowe kuracje witaminowe

 

Suplementacja witamin – rola i znaczenie

Podstawowa rola witamin w organizmie to wspomaganie enzymów w przyspieszaniu reakcji biochemicznych. Witamin potrzebujemy wprawdzie w niewielkich ilościach, ale pełnią one bardzo ważną rolę w przemianie materii. Są one potrzebne do prawidłowego przebiegu procesu przemiany materii czyli przekształcania pokarmu na składniki odżywcze – białka, tłuszcze, węglowodany itd.

Niektóre witaminy wykazują działanie antyoksydacyjne – chronią organizm przed negatywnym działaniem wolnych rodników, które są przyczyną występowania wielu chorób (m.in. miażdżycy, choroby Alzheimera, zaćmy). Należą do nich witamina C, która występuję głównie w surowicy krwi i wnętrzu komórek oraz witaminy A i E występujące w błonach komórkowych.

Brak witamin w organizmie powoduje choroby, zwane awitaminozami. Witaminy mają tę właściwość, że organizm nie jest w stanie ich magazynować na zapas. Niedobory witamin prowadzą do różnego rodzaju zaburzeń (hipoawitaminoz) oraz mogą zwiększać ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne.

Nadmiar witamin jest wydalany z organizmu, jednak pomimo tego mechanizmu istnieje ryzyko nadmiernego spożycia lub przedawkowania niektórych witamin. Może to być przyczyną powstawania innych specyficznych zaburzeń (hiperwitaminoz).

Badania pokazują, że Polacy nadużywają suplementów diety, w tym witamin. Eksperci alarmują że suplementy diety zażywane są często w sposób nieodpowiedzialny i niekontrolowany. Należy pamiętać, że suplementy powinny być stosowane tylko w szczególnych przypadkach i tylko po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem, zwłaszcza gdy równocześnie stosowane są leki. Zbyt często zapominamy, że właściwych ilości witamin powinniśmy dostarczać dzięki zdrowej, zbilansowanej diecie i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.

 

Korzyści z właściwej suplementacji witamin

Korzyści zdrowotne dostarczane przez właściwą suplementację witamin obejmują obszerny katalog zdolności zapobiegania i leczenia różnych chorób, w tym problemów z sercem, wysokim poziomem cholesterolu, cukru, zaburzeń oka czy zaburzeń skórnych.

Witaminy mogą być dostarczane do organizmu na różne sposoby. Najczęściej witaminy są dostarczane przez pokarmy, które jemy, ale w zależności od stylu żywienia może się okazać, że ich spożycie jest zbyt małe. Dlatego przemysł farmaceutyczny udostępnił suplementy, które mogą zwiększyć zawartość witamin w organizmie. Dziś obok najbardziej rozpowszechnionej doustnej formy suplementacji witamin mamy do dyspozycji również dożylne terapie witaminowe.

Suplementacja witamin jest często wybieranym sposobem poprawy ogólnej równowagi organizmu, zwłaszcza przez osoby, których charakter pracy lub styl życia powoduje nieregularność spożywania posiłków lub monotonną dietę. Suplementacja jest też modna wśród sportowców i osób aktywnych fizycznie. Dostarczanie witamin w formie suplementów ma też ogromne znaczenie przy leczeniu chorób przewlekłych i cywilizacyjnych.

 

Rodzaje suplementów diety

Przemysł farmaceutyczny wytwarza witaminy w różnych postaciach. Na rynku dostępne są :

witaminy w formie tabletek, których zaletą jest łatwość przechowywania i przenoszenia,

witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K formie kapsułek– podobnie jak tabletki są łatwe w przechowywaniu i przenoszeniu,

witaminy w formie kapletek, czyli kapsułek w kształcie tabletek powlekanych specjalną otoczką , które nie rozpuszczają się w żołądku, lecz dopiero w jelicie,

witaminowe kapsułki żelowe – przeznaczone dla osób mających trudności z połykaniem,

proszki witaminowe, które umożliwiają podanie witaminy w dużej dawce (do ich wytwarzania nie używa się substancji wiążących, które często są alergenami),

płyny witaminowe – dla osób mających trudności z połykaniem leków,

inhalacje witaminowe – szczególnie szybko wchłaniane przez błony śluzowe nosa (w tej formie dostępne są witamina B i C),

witaminowe pastylki musujące rozpuszczające się pod wpływem wody lub śliny,

plasterki i implanty witaminowe, które w sposób ciągły dostarczają odmierzone dawki składników odżywczych,

kroplówki witaminowe – dostosowane są do indywidualnych potrzeb i zapewniają szybką absorpcję witamin przez organizm.

 

Prozdrowotne właściwości witamin

Wpływ witamin na nasze życie i zdrowie jest nieoceniony. Poniżej pokrótce wymienione są prozdrowotne właściwości witamin. Artykuł ten jest wstępem do cyklu o wpływie poszczególnych witamin na stan zdrowia, kondycję i urodę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prozdrowotnych właściwościach witamin i kuracjach witaminowych zapraszamy do odwiedzania bloga ITW Białystok

 

Witamina A (Retinol) – przydatna jest w leczeniu zaburzeń oczu, trądziku, zaburzeń skóry i zakażeń, jak również przyspieszenia procesu gojenia ran. Ma również dobry wpływ na zapobieganie zwyrodnieniu plamki żółtej i zaćmy, a jako karotenoid pomaga również poprawić kondycję włosów. Jest przeciwutleniaczem.

Witamina B1 (Tiamina) – może zapobiegać chorobom serca, wspomaga krążenie krwi i pracę mózgu. Zapobiega niestrawności, przy jednoczesnym zwiększaniu metabolizmu organizmu. W połączeniu z B2 i B3 jej suplementacja ma istotne znaczenie dla osób starszych, które potrzebują dodatkowego odżywienia. Ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji i rozwoju choroby Alzheimera.

Witamina B2 (Ryboflawina) – pomaga w leczeniu zaćmy, zaburzeń skórnych i niedokrwistości, a jednocześnie poprawia aktywność metaboliczną organizmu, odporność oraz układ nerwowy. W połączeniu z witaminą B1 i B3 jej suplementacja ma istotne znaczenie dla osób starszych, które potrzebują dodatkowego odżywienia. Ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji i rozwoju choroby Alzheimera.

Witamina B3 (Niacyna) – zmniejsza niestrawność, zaburzenia skóry, migreny, choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu we krwi, cukrzycę i biegunkę. Niweluje osłabienie mięśni i stan ogólnego zmęczenia. W połączeniu z witaminą B1 i B2 jej suplementacja ma istotne znaczenie dla osób starszych, które potrzebują dodatkowego odżywienia. Ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji i rozwoju choroby Alzheimera.

Witamina B5 (Kwas pantotenowy) – łagodzi stres, zapalenie stawów, różne infekcje, zaburzenia skóry. Wpływa na zmniejszenie wysokiego poziom cholesterolu. Poprawia kondycję włosów, wpływając na ich wzrost i pigmentację. Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, siwieniu włosów i powstawaniu zmarszczek.

Witamina B6 (Pirydoksamina) – jest użyteczna w leczeniu cukrzycy, epilepsji i drgawek, nadmiernego krwawienia miesiączkowego, stresu, bezsenności, porannych mdłości i choroby morskiej. Wpływa również na obniżenie poziomu homocysteiny w organizmie.

Witamina B7 (Biotyna) – może leczyć choroby skóry, wpływa na właściwy stan kości, włosów i skóry. Chroni skórę przed łojotokiem, a paznokcie przed rozdwajaniem. Poprawia metabolizm organizmu.

Witamina B9 (Kwas foliowy) – wpływa na leczenie niedokrwistości, niestrawności, zaburzeń skórnych i dny moczanowej. Wpływa na proces tworzenia się krwinek czerwonych. Jest niezbędna do produkcji endorfin. Warunkuje efektywną pracę układu odpornościowego.

Witamina B12 (Cyjanokobalamina) – może zmniejszyć objawy i skutki uboczne niedokrwistości, palenia, dolegliwości w trakcie ciąży, zaburzeń pracy wątroby, zaburzeń czynności nerek i owrzodzeń jamy ustnej. W połączeniu z odpowiednimi ilościami B6 i kwasu foliowego ma zasadnicze znaczenie w ochronie przed zawałem serca i udarem.

Witamina C (Kwas askorbinowy)– wykorzystywana w leczeniu różnych zaburzeń oczu, szkorbutu, przeziębienia, zakażeń, cukrzycy, stresu, wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, chorób serca, raka, nadciśnienia, zaburzeń nerek, krwotoków wewnętrznych. Wzmacnia układ odpornościowy, zapobiega pogorszeniu funkcji poznawczych i chorobom naczyniowym mózgu. Jest to jeden z najsilniejszych i najbardziej istotnych przeciwutleniaczy.

Witamina D – przeciwdziała zapaleniu stawów, próchnicy i cukrzycy. Warunkuje prawidłowy wzrost i mineralizację kości i zębów. Wpływa na odporność i ciśnienie krwi. Stosuje się ją w zapobieganiu osteoporozie, różnym nowotworom, stwardnieniu rozsianym oraz u pacjentów cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów.

Witamina E (Tocopherol) – jest często stosowana jako środek wspomagający pielęgnację skóry. Chroni przed zaburzeniami układu krążenia i pracy mózgu. Zmniejsza dolegliwości związane z  menopauzą, bolesnymi cyklami miesiączkowania. Ma korzystny wpływ na wzrok. Jest przeciwutleniaczem.

Witamina K – zapobiega wewnętrznym krwotokom, osteoporozie, nadmiernemu krwawieniu menstruacyjnemu i bólom miesiączkowym. Zwiększa krzepliwość krwi. Uczestniczy w metabolizmie kości. Wpływa korzystnie na układ nerwowy.

 

 

Poza witaminami niebagatelne znaczenie w diecie mają również sole mineralne oraz pierwiastki śladowe. Wchodzą one w skład enzymów i regulują wszystkie procesy chemiczne zachodzące w organizmie. O ich nieocenionej roli dla życia przeczytasz już wkrótce na naszym blogu. Już dziś dowiedz się o nowości, jaką jest suplementacja witamin i innych makro- i mikroelementów w formie wlewów kroplówkowych konsultując się ze specjalistami Instytutu Terapii Witaminowej w Białymstoku.

 

Search

+